zaterdag 11 april 2009

FORMAT | SYLVIA | Survival Kids


Format naam: Survival Kids
Medium: Survival/spel en video.
Voor: Groepen van 6 tot 12 kinderen in de leeftijd van 8 tot 10 jaar.
Naast school zouden ouders dit als verjaardagsfeestje voor hun kinderen kunnen boeken.
Voor ouders kan dit aantrekkelijk zijn omdat hun kinderen op sociaal, fysiek, creatief en intellectueel vlak kunnen groeien. Voor kinderen kan dit erg leuk, spannend en mysterieus zijn. En leren zij hun vrienden en henzelf op een andere manier kennen.
Daarnaast is de video met al hun eigen opgenomen beeldmateriaal een leuk aandenken voor later.

Format: Het leek mij leuk om een grootschalige parcour uit te zetten in een bossig gebied.
“Jullie ouders (of wim, harry, els etc…) zijn/is ontvoerd maar de daders hebben iets achtergelaten (clue), red hem/haar/ze!” Tijdens deze speurtocht komen zij diverse obstakels tegen. Een sloot die zij met z’n allen moeten oversteken, een grot waar zij hun weg in moeten vinden en tussentijdse opdrachten die zij moeten volbrengen. Dit moeten zij gezamenlijk op een creatieve manier oplossen. Als zij deze opdrachten goed volbrengen krijgen zij een clue.
Ze krijgen een handycam mee en deze moeten zij gebruiken wanneer het hen word verteld in de clue-notes. B.v. “Camera opdracht: Zorg ervoor dat de rest van de groep je niet kan horen en vertel met wie je het beste kon samenwerken en waarom?”
“Camera opdracht: Zorg ervoor dat de rest van de groep je niet kan horen en laat een boodschap achter voor het slachtoffer”.
Ze kunnen vertellen wat ze hebben gedaan om hem/haar te redden of het slachtoffer geruststellen dat alles goed komt etc…
Als het slachtoffer wordt gevonden gaat de hele groep gezamenlijk de opnamen bekijken.
Zo leren de kinderen elkaar beter kennen, komen ze erachter dat ze misschien precies hetzelfde hebben gezegd of dat zij de opdrachten allemaal anders hebben ervaren of juist hetzelfde.
Misschien stelt het ene kind het slachtoffer alleen maar gerust terwijl het andere kind het slachtoffer juist probeert op te vrolijken d.m.v. humor. Anderen kunnen juist weer vertellen wat voor stoere dingen zij hebben gedaan om het slachtoffer te bevrijden en ga zo maar door.
Dit parcour zou kilometers lang kunnen zijn en wel een hele dag kunnen duren.

Extra info: Het lijkt erg voor jongens maar toen ik die leeftijd had speelde ik ook nooit met barbies maar klom ik liever in bomen, deden we net of we in een spannend avontuur beland waren en speelde ik powerrangers en Xena warrior princess met mijn buurtgenootjes.
Ik denk wel dat als je een gemixte groep met jongens en meiden hebt dat je ook uit hun ‘videodagboek’ duidelijke verschillen zal zien. De meiden zullen wat meer bezig zijn met meeleven terwijl jongens eerder stoer zullen doen.
Je kan de opdrachten zo vormen dat jongens en meisjes het beide leuk vinden.
Of dat de jongens afhankelijk zijn van de kennis van de meisjes over b.v. barbies.
Of dat de meiden afhankelijk zijn van de kennis van de jongens over b.v. voetbal.
Alles is mogelijk.
Zo worden ze ‘gedwongen’ om naar elkaar te luisteren en samen de opdrachten te vervullen. Echt teamwork!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten