dinsdag 14 april 2009

Notulen 14-04-2009

Martijn is afwezig, maar doet mee via skype.

Een hoop ideeen al op het blog gepost. Iedereen heeft al wat ideeen van elkaar gelezen en is redelijk op de hoogte van elkaars ideeen.

Rens: Gadgets in een schuur. Website met bouwtekeningen van gadgets gemaakt van huis- tuin en keukenspullen. Kinderen kunnen stemmen op uitvindingen, alle kinderen kunnen stemmen, deze worden in de studio echt gemaakt.

Vorm: Website/internet, filmpje op tv

Hoe intergreert het onderwerp identiteit zich?
– met de interesses van een kind die tot uitdrukking komen in het ontwerp.
---------------------------------------------------------
Alain: Product maken, je kan het zelf samenstellen
– bijvoorbeeld een knuffel. In plaats van wat voor kleur kan je een soort profiel maakt, en software maakt op basis van jouw profiel het product.

Commentaar: Er zit geen directe invloed van het eigen kind in. Maar dit is juist wat Alain wil, dat je niet bewust je eigen voorkeur kenbaar maakt, je hebt geen invloed, er wordt wat objectief op je identiteit gebaseerd.
  • Stel je voor dat het kind het niet mooi vindt? Wat doe je dan?
  • Misschien een te grote database, een te grote website, moeilijk te realiseren.
  • Kan je er een spel mee doen? Wat kan je er mee doen?
Misschien een mogelijkheid dat het verandert in de tijd
– koppeling aan ‘ watch me grow’ (zie concept Marthijn) dat je elk jaar een ander product/poppetje krijgt, waarbij je uiteindelijk een overzicht krijgt van je identiteit over de loop der jaren.

De angst is in de groep dat kinderen het er niet mee eens zijn wat er dan voor product uitkomt, misschien vindt hij dat het wel helemaal niet bij hem past.

In het begin zie je het als speelgoed, later als verzameling. Het verzamelen komt steeds terug.

Vorm: Online een tool/website en het product
---------------------------------------------------------
Jorge: Voorbeeld geven hoe het KAN gaan, in plaats van dat alles open is en dat ze alles zelf kunnen bepalen. Nadruk op hoe iemand zich KAN gaan ontwikkelen, dat er een andere wending kan zijn in het leven, dat het niet vast staat hoe iemand zich vormt.

Vorm: Video-installatie
– of een website, waarbij ze kunnen gaan spelen met de ontwikkeling, ze kunnen zelf bepalen hoe de ontwikkeling gaat.

Commentaar:
  • Willen kinderen dit zien? Voor ons is het leuk en grappig om te zien hoe kinderen denken dat ze zich ontwikkelen, niet helemaal zeker dat kinderen het interessant vinden om dit te doen.
---------------------------------------------------------
Marthijn: 'Watch me grow'
– mensen kunnen in een bepaalde tijdsperiode hun profiel veranderen, zien zichzelf groeien. Het is een interessant experiment met ontwikkeling.

Vorm: website eventueel in combinatie met een product
Het gaat vooral om tekst maar er kan ook visuele ondersteuning worden gemaakt.
Nog niet nagedacht over een andere vorm dan alleen een website.

Commentaar:
  • Het is dus een soort blog/dagboek?
Het is een soort tijdscapsule – wat wil ik doen dat ik achttien ben? Bijvoorbeeld. Dat doe je telkens, zodat je de groei, ontwikkeling, verandering in ziet.
  • Hebben kinderen hier wel de discipline voor?
  • Is het uitdagend?
  • Past het bij de doelgroep?
Het werkt alleen als je mensen vraagt om het in een bepaalde tijdsperiode te doen. Het werkt het best als je mensen vraagt om het elke week/maand/jaar te schrijven?
  • Er is geen beloning – de doelgroep houdt van een beloning. Kinderen willen geboeid blijven. Bij dit concept krijg je de beloning pas over een aantal jaar, is ver weg, niet aantrekkelijk van kinderen. Bijvoorbeeld iets fysieks als bij Alain, iets wat je echt krijgt. Belangrijk is ALS er een beloning is, dat er een beloning is op korte termijn. Kinderen verzamelen graag, ze willen een fysiek iets, iets krijgen/verdienen.
---------------------------------------------------------
Sylvia: Soort survival. Parcours door een grootschalig bosgebied
– een spannende opdracht waarbij de kinderen aan de hand van clous een raadsel moeten oplossen. Ze krijgen een videocamera mee waarmee ze een opdracht moeten doen. Ze kunnen op het einde die video bekijken, elkaar leren kennen, samenwerken, opdrachten, spanning etc.

Commentaar:
  • Dit is geen magazine meer, je moet het blijven koppelen aan de media.
  • Moeilijk presenteerbare vorm. Het is niet voor het publiek, het is voor deelnemers. Het is niet presenteerbaar genoeg.

Het is ook een optie om er een presenteerbare vorm van te maken – hier naar zoeken.
Het kan eventueel een parcours zijn binnen een museum, dat het een museumstuk wordt.
---------------------------------------------------------
Marthijn(2): Kinderen van 8 tot 10 kunnen stickers maken met meningen/boodschappen, daarmee kunnen ze wat vertellen aan de wereld. Berichten kunnen ook in een magazine worden uitgegeven. Van de wereld van een kind leren. Identiteit is de mening van jezelf en de mening van anderen.

Commentaar:
  • Bang dat kinderen gaan schelden.
  • Wat is het doel?
Je geeft de kinderen een stem. Je laat de mening horen, de kinderen krijgen het gevoel dat ze een stem hebben.
  • Kinderen hebben al heel veel media waarop kinderen zichzelf kunnen uitdrukken en profileren. Waarom hebben ze meer te zeggen met stickers? Ze hebben geen invloed. Ze worden niet serieus genomen op die leeftijd. De stickers hebben in grote getalen een effect. Het is een soort graffiti/streetart waarmee kinderen wat kunnen zeggen.
  • Het is geen magazine, is het een item? We verliezen het concept van een magazine uit het oog, je kan het als item gebruiken.
---------------------------------------------------------
Hanh: waarzegster
– met items over identiteit in de glazen bol. Als marketingtruc dan de drankjes etc. Staat op het blog, iedereen heeft het gelezen.

Commentaar:
  • Hoe ga je het uitwerken?
Soort ‘geef nooit op’ in combinatie met ‘ willem wever’ – verschillende onderwerpen – je kan verschillende kanten van de identiteit van belichten. Vragen oplossen van kinderen.

Roefeldag – careerday – iets om aan te denken bij de beroepen etc.

Nog een idee: Een doosje doorgeven met persoonlijke objecten erin, doorgeven aan nieuwe personen en dan moet je raden van wie het is, een race tussen twee klassen.

Commentaar: Het moet presenteerbaar zijn – op tv als een soort ‘ zigzag’ etc.
---------------------------------------------------------
Even een noot tussendoor: Er zitten overheersende mensen in de groep, anderen hebben het idee dat de discussies te heftig en ongestructureerd verlopen – hier eventueel aandacht aan besteden als eindredactie.
---------------------------------------------------------
Paul: Er wordt een team gevormd op basis van de kwaliteiten van de kinderen (net als in 'the goonies') – zo moeten ze elkaar helpen in een spel en bijstaan, elkaar ondersteunen in de talenten.

Opmerking Sylvia: 'Het is niet moeilijk om veel kinderen bij elkaar te krijgen – makkelijk op basisscholen'. Wel toestemming vragen aan ouders (filmen minderjarige kinderen)

Ze krijgen als beloning een soort totem die bij jouw persoonlijkheid past. Deze totem is de beloning, kan eventueel doorgevoerd worden in een spelletje, website etc.

De Items zijn dan :
- het voorstellen van de karakters, ze vertellen een opdracht.
- even later krijgen ze dan de opdrachten
- het spel kan beginnen

Het is meer 1 groot spelprogramma waarbij de talenten van de kinderen naar voren komen.

Commentaar:
  • Hoe zie je deze spellen? Zijn het items?
  • Het is een mediaschool, zijn het games?
  • Wordt het dan wel een magazine?
  • Wat is de vorm?
Eventueel een dvdspel met videovoorbeelden. Interactief. Veel meer video, iets waar ze op kunnen reageren. Er mist een duidelijk concept, te weinig tijd om nog een compleet concept omheen te bouwen.

Meer een avonturenwereld – indianen. Het kan een dvdspel worden, met verschillende themas of een reallife tvspel (denk aan de droomshow).
---------------------------------------------------------
Guiseppe: Een concept wat veel ruimte biedt voor de itemmakers. Uitgegaan van een tijdschrift in drukvorm.

Er zijn tijdschriften voor elke leeftijdsgroep. Fysieke aanwezigheid van een tijdschrift – veel keuzemogelijkheden. Die keuzemogelijkheden kun je koppelen aan keuzes die je moet maken, opgroeien. Door skimmend te lezen filter je als persoon uit een tijdschrift wat bij jou als persoon past. In plaats van plaatjes is er een beelscherm, er kan een overlay zijn. Op het beeldscherm wordt er iets getoond uit het tijdschrift. Je kan met de overlay een soort keuzes maken als verhulling/toevoeging in het beeld. Je kan zelf kiezen wat je wil zijn of lezen of horen.

Vorm: een tijdschrift met daarin een beeldscherm

Commentaar:
  • Het komt neer op iets wat je ook op een website zou kunnen doen.
  • Wat is de meerwaarde van de fysieke aanwezigheid van een tijdschrift?
  • Waar zou je het plaatsen?
In een museum, rond laten gaan in een basisschool. Het is een ECHT magazine als tijdschrift maar dan zit het beeldscherm vast aan het tijdschrift. Het is dus een soort installatie met verschillende items waar je doorheen kan bladeren.
  • Hoe zorg je dat die kinderen daarheen gaan?
  • Hoe krijg je die kinderen daar?
  • Is het niet jammer dat ze het maar in hun eentje moeten doen?
  • Er kan maar een kind tegelijk bij staan.
  • Hoe hou je de kinderen geboeid om er elke week terug naartoe te gaan?
  • Als je een website hebt kan iedereen individueel aan hun eigen computer op die website? Bij deze installatie kan een kind er maar in zn eentje aan, wordt het dan geen chaos als meerdere kinderen eraan willen?
  • Moet je er niet meerdere neerzetten?
  • Is er geen makkelijkere oplossing?
  • Dit kan toch ook als website?
  • Wat is de meerwaarde van de fysieke ervaring?
  • Kun je dan niet beter met digitaal papier?
  • Ben je niet te beperkt?
  • Sta eens open voor een andere vorm.
---------------------------------------------------------
Dalila: Het idee is een beetje uitgebreid naar aanleiding van World of Warcraft. Soort van World of Warcraft van kinderen waar ze hun eigen poppetjes kunnen maken, aan de hand van hun eigen identiteit wordt er een poppetje gemaakt.

Met een tijdslimiet zodat kinderen niet helemaal verslaafd aan de computer zitten. Het belangrijkste in het spel is het ontwikkelen van talenten, het leren kennen van elkaars talenten. Door middel van talenten kun je bepaalde raadsels of opdrachten oplossen. Je kan ook gebruik maken van de talenten van anderen, samenspelen, samen elkaars talenten ontplooiien.
Je kan er voor kiezen om samen raadsels op te lossen of je talenten opzoeken op internet.

Er is ook een gratis magazine dat aangevraagd kan worden met oefeningen om je talenten te ontwikkelen. Die oefeningen en uitleg van die talenten worden gegeven door andere kinderen, bekende nederlanders etc. Er staat informatie in die blijft hangen, door kleine items in het papieren magazine. Uitleg van de talenten.

Je kan punten verdienen met het uitleggen van de talenten en met deze punten kan je weer dingen leren etc. Er is een prikbord waar je kleine items op kan zetten met uitleg.

Vorm: Online spel en papieren magazine.

Commentaar:
  • misschien is er een tv-programma aan te koppelen, met filmpjes waarin kinderen hun talenten kunnen laten zien. Zo kunnen de kinderen op tv ook informatie geven voor en door kinderen.
  • Hoe zit het met kinderen die fysieke talenten hebben? Hoe laat je die tot zijn recht komen in een online spel?
Belangrijk is dat er een element van communicatie is, dat het interactief is. Dat je samen kan spelen, je zit niet vast aan 1 ding.

Sommige (fysieke) talenten zijn moeilijk om te zetten in het online spel, die kunnen dan uitgelicht worden in het papieren magazine. Wat meer wetenschappelijke en leerzame informatie in het papieren magazine. Vergelijkbaar met World of Warcraft qua spelopbouw. Er is niet echt een einddoel, dit is nog niet helemaal duidelijk. Er moet wel uitdaging blijven dus er moet een soort van einddoel etc.
---------------------------------------------------------
Elloreen & Yvonne: No ID-TV
Een overkoepelend 'magazine', soort raamwerk waarin ruimte is voor meerdere (terugkerende) items. Je kan het zien als een soort Villa Achterwerk of Rembo & Rembo waarin meerdere kleine items bij elkaar komen. Dit biedt de ruimte om items als die van Hanh erin kwijt te kunnen. Het format is No ID-TV, een tv-programma dat een soort inbraak is op de televisie. De zender gaat storen en No ID-TV komt in beeld.

Een vast onderdeel van No ID-TV is 'de identiteit van Mr. X'. Dit is een item waarin een anoniem persoon (zonder uiterlijke en innerlijke kenmerken) op zoek gaat naar een nieuwe identiteit. Deze identiteit kunnen de kijkers bepalen door in verschillende polls op een website mee te stemmen over hoe het uiterlijk en innerlijk van Mr. X. Hij ontvangt dan zijn nieuwe identiteit en dit kunnen hele rare eigenschappen zijn. Uiteindelijk is hij toch niet tevreden en brengt hij zijn nieuwe identiteit terug, zodat er in de volgende aflevering weer een nieuwe identiteit kan worden samengesteld door de kijkers.

No ID-TV is een overkoepelend format dat een eenduidige vormgeving heeft en een vaste selectie aan items, die iedere week anders verlopen.

Idee: No ID-TV combineren met het idee van Guiseppe, dus in plaats van op televisie in een tijdschrift met beeldscherm, of op papierdunne beeldschermen.

op elke dag is er een ander item/ elke pagina een ander item

– een soort tijdschrift van hele dunne beeldschermen waar je doorheen kan bladeren
– belangrijk dat het op openbare plekken ligt waar ook volwassenen het te zien krijgen.
---------------------------------------------------------
EIND IDEE: No ID-TV – een overkoepelend tv-programma met verschillende items (denk aan Telekids etc) met website met daarop polls (met eventueel een uitzending gemist)

ITEMS BINNEN NO ID-TV

- Mister X (krijgt een nieuwe identiteit, die vastgesteld kan worden door een poll op internet)
- De waarzegster (dromen in de toekomst- wat langer, meer toegespitst op de identiteit van een kind zelf)
- Kinderen die hun mening geven met de stickers (Tell the world)
---------------------------------------------------------
De rest van de items is nog niet duidelijk, nog niet zeker over het te realiseren is etc.
De invulling van de items en de vorm daarvan wordt nog nader bepaald, in de vergadering van 15-04-2009.

Het is de bedoeling dat de itemmakers nu gaan nadenken over hoe de items ingevuld kunnen worden, en waar zij het liefst aan mee willen werken, zodat er bij de volgende vergadering groepen kunnen worden gevormd en er concrete ideeen voor de invullingen van de items kunnen worden gevormd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten